مقاومت کابینت در برابر رطوبت و آب، گزینه ی مهمی در انتخاب کابینت آشپزخانه محسوب می شود. این مساله در مکان هایی که از نظر جغرافیایی و محیطی مرطوب است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. کابینت ها اگر در معرض آب قرار بگیرند، معمولا آسیب می بینند و دچار خرابی می شوند، مگر آنکه جنس آن ضد رطوبت باشد یعنی در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. بهترین متریال ضد آب که در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد، کابینت آشپزخانه PVC  ست. ما در این مقاله از وب سایت لمون پی وی سی قصد داریم کابینت آشپزخانه PVC را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی درباره ی ویژگی ها، کاربرد و سایر خصوصیات آن بازگو کنیم. در ادامه همراه ما باشید:

کابینت آشپزخانه PVC :

ورق PVC که از آن کابینت آشپزخانه PVC ساخته می شود، در واقع نوعی پلیمر پلاستیکی فشرده است که در ساختمان سازی بسیار پر کاربرد است. ورق های پی وی سی، در ضخامت های متفاوتی تولید می شوند که ورق های ضخیم آن (معمولا بین ۱.۵ تا ۲ سانتی متر) در کابینت سازی کاربرد دارند.  پی وی سی به دلیل اینکه از جنس پلاستیک است، صد در صد ضد رطوبت است. ازین رو معمولا کابینت هایی که بیشتر در معرض آب هستند مانند کابینت زیر سینک ظرف شویی یا کمد های حمامی را از جنس پی وی سی می سازند. کابینت پی وی سی، دارای امتیازات قابل توجهی ست که در شرایط خاص می تواند بهترین گزینه ممکن برای انتخاب باشد.

کابینت آشپزخانه PVC و تفاوت آن با کابینت ممبران:

همان طور که اطلاع دارید در تولید و ساخت کابینت ممبران هم، از روکش پی وی سی استفاده می شود که با کابینت آشپزخانه PVC که ما در این مقاله از آن سخن می گوییم، متفاوت است. کابینت ممبران، در واقع ام دی اف خام است که توسط دستگاه های بسیار پیشرفته ای به نام CNC طراحی و برش داده می شود و سپس توسط لایه ای نازک از جنس PVC به صورت یکپارچه روکش و وکیوم می شود. اما کابینت آشپزخانه PVC به طور کامل از پلاستیک ساخته شده و با کابینت ممبران که مغز داخلی آن ام دی اف است و یا هر کابینت دیگری که لایه داخلی آن چیزی غیر از پلاستیک است، متفاوت می باشد. اگر چه کابینت ممبران در مقابل آب و رطوبت به دلیل وجود لایه PVC مقاوم است اما مقاومت آن به پای کابینت پی وی سی نمی رسد.

کاربرد کابینت PVC در دکوراسیون داخلی منازل:

معمولا کل کابینت های آشپزخانه را از جنس پی وی سی نمی سازند اما، کابینت آشپزخانه PVC به دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری نسبت به رطوبت، در بسیاری جاها کاربرد دارد. کابینت های زیر سینک ظرف شویی از جمله جاهایی ست که معمولا از جنس پی وی سی ساخته می شود تا کمتر در معرض خرابی ناشی از نفوذ آب قرار گیرند. علاوه بر آن، روشویی های کابینتی، کمد های داخل حمام، کمد های رختکن در استخر ها، کمد های آزمایشگاه ها و یا هر جای دیگری که در معرض نفوذ رطوبت قرار دارد، با کابینت پی وی سی، پوشش داده می شود.

رو کابینتی از جنس PVC:

مقاومت و ویژگی های متمایز ورق پی وی سی از جمله نفوذ ناپذیری نسبت به آب، سبک وزن بودن، مقاومت در برابر حرارت و استقامت به حرارت، باعث شده از این متریال در ساخت رو کابینتی استفاده شود اتفاقا یکی از رایج ترین انواع آن نیز باشد.

بررسی کابینت آشپزخانه پی وی سی از نظر قیمت :

متریال پی وی سی، نسبتا گران قیمت است برای همین معمولا بر حسب ضرورت، در منازل و سایر فضا ها استفاده می شود. شاید خیلی مقرون به صرفه نباشد که تمام آشپزخانه خود را با کابینت آشپزخانهPVC  کابینت کنید، مگر اینکه به این کار تمایل داشته باشید و یا بر حسب موقعیت لازم باشد که تمام کابینت های آشپزخانه تان را از این متریال انتخاب کنید.

رنگ بندی کابینت آشپزخانه PVC :

در سال های گذشته، ورق پی وی سی تنها در رنگ سفید تولید می شد اما پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر، تنوع ساخت و رنگ ورق پی وی سی را افزایش داده است و می توان کابینت های متنوعی را با متریال پی وی سی، طراحی و تولید نمود. با این وجود، هنوز هم تنوع رنگ کابینت آشپزخانه PVC با محدودیت مواجه است و نسبت به تنوع رنگ کابینت ام دی اف یا هایگلاس در درجه ی پایین تری رتبه بندی می شود.

اگر به سادگی علاقمند باشید با استفاده از کابینت آشپزخانه PVC کابینت های ترکیبی زیبایی را می توانید طراحی کنید و از مزایای قابل توجه این کابینت بهره ببرید.

کابینت آشپزخانه PVC  مات یا براق:

لایه پی وی سی در هر رنگی که تولید شود، می تواند مات یا براق باشد. همان طور که می دانید انواع براق آن، بازتاب نور بیشتری دارند و به همین علت ممکن است از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. همچنین نحوه ی تمیز کاری آن، آسان تر خواهد بود. در عین حال کابینت های پی وی سی مات هم جذابیت های بسیاری دارند و طرفداران خاص خود را دارند.

کاربرد کابینت آشپزخانه PVC در آشپزخانه های بزرگ و کوچک:

در انتخاب کابینت آشپزخانه PVC سایز و متراژ فضای آشپزخانه چندان حائز اهمیت نیست. به بیان دیگر شما می توانید هر فضایی، با هر متراژی که دارید را با کابینت PVC پوشش دهید. اما باید قانون کلی دکوراسیون منزل را رعایت کنید و آن قانون به شرح زیر است:

اگر متراژ آشپزخانه تان کوچک است از رنگ های روشن کابینت آشپزخانه استفاده کنید تا فضای دلبازتری را تجربه کنید. اما اگر فضای آشپزخانه تان بزرگ است، می توانید از رنگ های تیره هم استفاده کنید.

کابینت آشپزخانه PVC و سیستم نور دهی به آشپزخانه:

به طور عمومی از هر متریالی که برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می کنید، باید به میزان نورگیری محیط توجه داشته باشید. انتخاب رنگ کابینت، متاثر از میزان نوری ست که آشپزخانه شما دریافت می کند. این قاعده برای کابینت آشپزخانه PVC نیز باید رعایت شود. بدین معنی که اگر آشپزخانه شما نورگیری خوبی دارد و متراژ آن بزرگ است می توانید از رنگ های روشن و تیره برای کابینت خود استفاده کنید. اما اگر میزان نورگیری آشپزخانه کم است و یا پنجره ای در آشپزخانه تعبیه نشده، نباید از رنگ های تیره کابینت آشپزخانه PVC استفاده کنید چرا که باعث تیرگی و خفگی فضای عمومی آشپزخانه خواهد شد.

 

مزایای کابینت آشپزخانه PVC  :

کابینت آشپزخانه PVC اگر چه نسبت به سایر انواع کابینت، با محدودیت طرح و رنگ مواجه است، اما ویژگی های منحصر بفردی دارد که به راحتی نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد:

  • مقاومت کامل در برابر رطوبت: کابینت آشپزخانه PVC کاملا ضد آب و ضد رطوبت است.
  • سبک بودن وزن: کابینت PVC نسبت به سایر متریال، وزن کمتری دارد و ازین رو در بسیاری فضا ها که مقیاس وزن از اهمیت برخودار است، کاربرد خواهد داشت.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ حشرات موذی: از آن جا که کابینت آشپزخانه PVC از جنس پلاستیک فشرده است، حشرات موذی مانند سوسک و موریانه به داخل آن نفوذ نمی کنند و ازین نظر محیطی ایمن را فراهم می آورد.
  • دوام بالا: کابینت آشپزخانه PVC به دلیل متریال ساخت، دوام نسبتا بالایی دارد.
  • نصب آسان: ساخت و نصب کابینت آشپزخانه پی وی سی،  با سهولت امکان پذیر است.
  • ضد خش و ضد ضربه: کابینت آشپزخانه PVC در برابر ضربه و خش خوردگی بسیار مقاوم است.
  • عایق حرارتی: کابینت پی وی سی، به دلیل اینکه از جنس پلاستیک ساخته می شود، به عنوان یک عایق حرارتی در منازل به شمار می رود.

معایب کابینت آشپزخانه PVC  :

کابینت آشپزخانه PVC در کنار محاسن و ویژگی های منحصر بفردی که دارد، معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • هزینه ی بالای تولید و ساخت آن: همان طور که اشاره شد کابینت آشپزخانه PVC  تقریبا قیمت بالایی دارد و از کابینت های ام دی اف، ممبران و هایگلاس گران قیمت تر است.
  • تنوع رنگ و طرح محدود: تنوع رنگ و مدل کابینت آشپزخانه PVC به اندازه سایر کابینت ها نیست و برای انتخاب رنگ و طرح با محدودیت مواجه خواهید بود اگر چه این محدودیت روز به روز به دلیل پیشرفت تکنولوژی کمتر می شود.
  • آسیب رسان برای طبیعت: هر کالای پلاستیکی به محیط زیست آسیب می رساند و در صورتی که چاره ای برای تجزیه و بازیافت آن اندیشیده نشود، طبیعت را با چالش مواجه خواهد کرد.

سخن پایانی:

به طور کلی از کابینت آشپزخانه PVC ، در اماکن خاص و مصارف کاربردی، استفاده می شود اما تخمین زده می شود به دلیل خصوصیات ممتازی که این کابینت دارد و همچنین افزایش تنوع رنگ، کاربرد کابینت پی وی سی، در آشپزخانه ها و دکوراسیون داخلی منازل افزایش چشمگیری داشته باشد.

اگر چه کابینت آشپزخانه PVC اقیمت نسبتا بالایی دارد، اما ویژگی های ارزشمند آن مانند ضد آب بودن یا سبک بودن، آنقدر با اهمیت است که هزینه ای که بابت آن پرداخت می کنید، قابل جبران است.

در پایان از همراهی شما با وب سایت لمون پی وی سی تشکر می کنیم و امیدواریم این محتوا توانسته باشد در انتخاب بهترین کابینت آشپزخانه که متناسب با نیاز شما باشد، کمک رسان واقع شده باشد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا

تماس تلفنی